VALORACIÓ D'UNA FONT 2: CINE Y LITERATURA
Seguint la temàtica del nostre blog, he decidit fer una valoració d'una font que és un subapartat específic d'una pàgina principal.
Valoració d’una font:
Valoració d’una font:
CINE Y LITERATURA
Descripció de la web:
![]() |
| Portada de educomunicacion.es/cineyeducacion/literatura.htm |
A més, cal anomenar que en aquesta pàgina web es pot veure un fi educatiu
de rerefons, ja que el títol principal del portal és “PORTAL DE LA
EDUCOMUNICACIÓN”, on el cinema hi té força protagonisme.
Ara, però, l’apartat de “CINE Y LITERATURA” ens servirà sobre tot per estar
informats sobre la història de les adaptacions literàries espanyoles al cinema,
des del 1900 fins al 1990.
Com a sub-apartat d’una pàgina principal amb recopilacions d’informacions
ja existents, podem dir que l’apartat web és una font d’informació secundària.
Pel que fa a les altres categories de fonts d’informació, cal anomenar que és
una font digital, especialitzada (en adaptacions literàries al cinema) i,
bàsicament, d’àmbit fonamentalment nacional (espanyol), tot i que també conté
continguts d’abast internacional.
Autoria:
Tota la informació bàsica de l’autoria es pot trobar a l’apartat “Autor”,
que és força complert, on s’explica l’experiència de l’autor en el món de
l’escriptura i la seva relació amb el cinema i els mitjans de comunició,
d’entre d’altres informacions destacables: http://educomunicacion.es/cineyeducacion/salanova.htm
Per tant, el creador i editor de “CINE Y LITERATURA” i de la web en general
és una persona entesa en el tema i en el món de les comunicacions (i del món de
la comunicació digital). A més, també, té un apartat, anomenat “E-mail”,
gràcies al qual un es pot posar en contacte amb l’autor. Així doncs, podem
afirmar que l’autoria de la web es bona.
El creador és Enrique
Martínez-Salanova Sánchez, un professor, pedagog, antropòleg i tecnòleg de la
Educació, edu-comunicador, escriptor i dibuixant espanyol, director de la
revista Aularia digital,
vicepresident del Grupo Comunicar,
subdirector de la revista científica Comunicar
i membre de l’Amnistia Internacional. És expert en edu-comunicació i ha estat,
durant molts anys, professor de tecnologia educativa, antropologia de la
educació, didàctica i comunicació/imatge en universitats ibero-americanes i
espanyoles. Va ser director, durant 6 anys, de la revista Aularia, d’educació, creativitat i mitjans, del bolletí Indalo Argentino i de la revista
cultural El mirador d’Almeria. Ha
estat fundador, i director, durant 12 anys, de l’Institut Andalús d’Estudis
Empresarials. A més de crear multitud de cursos i sistemes de formació.
Actualment realitza treballs de disseny on-line de Projectes
d’Ensenyança-Aprenentatge, imparteix conferències en Congressos nacionals i
internacionals, cursos de didàctica per a professors, cursos en Máster d’Educació
i Mitjans, assessora projectes i experiències didàctiques, realitza activitats
didàctiques per a parcs temàtics, museus i exposicions, i escriu guions per
aplicacions didàctiques audiovisuals. També participa amb freqüència, com a
jurat, en festivals internacionals de cinema infantil i juvenil i en d’altres
que tenen a veure amb el cinema i els Drets Humans.
Valoració: 3 de 3
Des del meu punt de vista,
pel que fa a l’autoria, la valoració ha de ser força alta, tant per la
implicació de l’autor en la web com pel seu gran currículum a nivell tècnic i
acadèmic, que ens ajuda a saber que és un autor llegit i entès del tema del
qual es parla. Es podria dir que l’autor és un especialista en el tema.
Qualitat del contingut:
Pel que fa a l’abast del contingut de “CINE Y LITERATURA”, la pàgina web es
centra principalment en adaptacions literàries espanyoles adaptades al cinema
(des del 1900 fins al 1990), a més de comptar amb altres subapartats on podem
trobar articles escrits en relació a Shakespeare en el cinema, Julius Verne en
el cinema o Hans Christian Andersen en el cinema.
Hi ha força informació en relació a l’explicat anteriorment, sobretot
tenint en compte les adaptacions literàries espanyoles al cinema i, fins i tot,
podem trobar a la part superior d’aquest apartat de la pàgina web general un
menú on podem veure aquestes adaptacions classificades en 4 requadres per anys:
1.- des del 1900 al 1944; 2.- des del 1945 al 1965; 3.- des del 1966 al 1985; i
4.- des del 1986 al 1990.
Pel que fa a la quantitat d’informació, l’autor no publica una extensa
quantitat de posts o articles, però sí que la seva mitjana en general es pot
considerar correcte per una web d’un caire més educatiu, com és aquesta.
Pel que fa als articles publicats, es podria dir que son densos, d’entre 3
i 5 paràgrafs, però acompanyats de força informació adjunta. Cosa que fa que
els formats de la informació incorporin elements classificatoris, com fitxes
tècniques o descripcions i imatges que acompanyen els textos (com ara cartells
o escenes de pel·lícules), cosa que fa més agradable la lectura. Tot i això, no
podem dir que es tracti del tot d’una web multimèdia, ja que no incorpora
contingut de caire audiovisual (com ara vídeos).
La coherència de la web és correcte, ja que la majoria d’articles segueixen
una mateixa dinàmica i estructura, però cal dir que la cerca i l’organització
no són gaire intuïtives, i costa navegar per l’espai web. Les seves parts no
estan del tot ben diferenciades. Sembla tot una mica “popurri”.
Per últim, es pot dir que la web s’actualitza de manera regular, ja que,
com s’ha comentat anteriorment, la última actualització s’ha realitzat el dia
20 de gener d’aquest mateix any, 2018.
Valoració: 2 de 3
Pel conjunt d’elements de
qualitat del contingut indicats anteriorment es pot donar una valoració mitjana
de 2 punts sobre 3, ja que falta ser més exigent en la coherència de la web.
Aspectes formals:
En quant a la llegibilitat dels textos, aquests estan escrits,
majoritàriament amb una lletra negre sobre fons blancs o de colors clars (com
ara blaus clars o colors poc estridents). Per tant, es pot llegir d’una forma
clara, ja que la lletra es mitjana i en pantalla es llegeix amb força
facilitat. També s’utilitza negreta i altres colors, per diferenciar títols o aspectes
destacats i, finalment, s’utilitzen requadres de diferents colors amb lletra,
sobretot negra, per damunt, per remarcar certs aspectes i algunes etiquetes o
links. A més de contenir grans taules per classificar tots els anys on
s’exposen les adaptacions literàries espanyoles al cinema.
A l’hora de parlar de l’organització de la informació, cal dir que la
pàgina en sí és força caòtica. La web no té un menú principal gaire clar a la
part superior i no es disposa de cap cercador principal, per buscar allò que
els usuaris vulguin trobar en moments puntuals. A més, tots els articles o
posts estan organitzats d’una forma bastant anàrquica, sense seguir un perfil
determinat, excepte en els apartats on s’exposen les taules i les imatges de
les adaptacions literàries espanyoles al cinema, des del 1900 al 1990.
I per acabar, el lloc web no té un apartat d’ajudes o d’explicacions, que
aclareixi una mica la distribució de contingut dins d’aquest portal, el qual
conté informació que si no es va amb “peus de plom”, o buscant a consciència,
és difícil trobar-la a simple vista. Això es considera un punt força negatiu en
la distribució d’aquesta pàgina.
Valoració: 1 de 3
La mitjana d’aquest bloc es pot considerar de baix
nivell, ja que no és pas una pàgina intuïtiva i no és fàcil navegar-hi (encara
que compti amb diversos links).
Marc Serrano


Comentarios
Publicar un comentario